Rozdział I
§ 1
Polska Federacja Karate Tsunami (w skrócie PFKT), zwana dalej „Federacją” jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem klubów mającym na celu rozwój kultury fizycznej, wytwarzanie atmosfery zaufania i szacunku do kultury fizycznej i upowszechnianie kultury fizycznej, dalekowschodnich sztuk i sportów walki oraz karate w systemie tsunami.
§ 2
Federacja działa na podstawie przepisów ustawy „Prawo o stowarzyszeniach” (Dz. U. z 1989r. Nr 20, poz. 104 z późniejszymi zmianami), przepisów „Ustawy o kulturze fizycznej” (Dz. U. z 1996r. Nr 25, poz. 113) oraz niniejszego statutu i z tego powodu posiada osobowość prawną.
§ 3
Federacja może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnym celu działania. W kontaktach międzynarodowych Federacja używa nazwy Polska Federacja Karate Tsunami.
§ 4
Siedzibą Federacji jest miasto Bydgoszcz. Federacja swoim działaniem obejmuje obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów Federacja może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 5
Czas trwania Federacji jest nieograniczony.
§ 6
Federacja działa w zakresie systemu karate tsunami.
§ 7
Federacja wypełnia swoje cele przez realizację zadań. Do podstawowych zadań Federacji należy:
- Prowadzenie działalności w zakresie rekreacji ruchowej i sportu.
- Organizowanie pokazów, zawodów, imprez sportowych i rekreacyjnych.
- Prowadzenie działalności wychowawczej i popularyzującej w zakresie kultury fizycznej.
- Szkolenie oraz doskonalenie kadr trenersko-instruktorskich.
- Wspieranie działalności innych stowarzyszeń, uczniowskich klubów sportowych, szkolnych klas sportowych oraz innych organizacji i instytucji prowadzących działalność w zakresie dalekowschodnich sztuk i sportów walki.
- Tworzenie i rozprowadzanie materiałów szkoleniowych w tym m. in. publikacji, strojów i przyrządów treningowych do użytku wewnętrznego członków Federacji i klubów Tsunami.
- Prowadzenie działalności gospodarczej jeżeli okaże się ona niezbędna i pomocna w działalności statutowej.
- Nadawanie wyróżnień, nagród i odznaczeń klubom, trenerom, instruktorom oraz członkom indywidualnym w uznaniu zasług dla propagowania idei kultury fizycznej, dalekowschodnich sztuk i sportów walki oraz systemu tsunami.
- Wspieranie inicjatyw związanych z tworzeniem programów autorskich związanych z dalekowschodnimi sztukami i sportami walki oraz wydawanie w tym zakresie opinii i recenzji.
Do zadań szczegółowych należy m.in.:
- Udzielanie klubom wsparcia organizacyjnego i merytorycznego w zakresie karate tsunami.
- Reprezentowanie sportu polskiego w międzynarodowych organizacjach oraz organizowanie udziału we współzawodnictwie zarówno krajowym jak i zagranicznym.
- Przygotowanie kadr do uczestnictwa w międzynarodowym współzawodnictwie w zakresie sztuk i sportów walki.
- Określanie szczegółowych praw i obowiązków członków i zawodników Federacji.
- Określanie zasad organizacji i realizacji udziału we współzawodnictwie sportowym.
- Ustalanie składu reprezentacji systemu tsunami na turnieje, pokazy, zawody i imprezy sportowe.
- Określanie zasad i trybu przynależności członków i zawodników do klubów i Federacji.
- Organizacja i realizacja współzawodnictwa sportowego.
- Organizowanie i prowadzenie akcji dobroczynnych i charytatywnych dla domów dziecka, osób niepełnosprawnych i potrzebujących wsparcia.
- Nadzór merytoryczny procesu szkolenia w jednostkach członkowskich Federacji.
- Organizowanie kursów sędziowskich i nadawanie uprawnień do nadzoru nad turniejami i zawodami w systemie tsunami.
- Określanie warunków jakie należy stworzyć sędziemu dla wypełnienia przez niego jego funkcji.
- Określanie reguł technicznych i dyscyplinarnych dotyczących rywalizacji sportowej.
- Określanie trybu i zasad rozstrzygania sporów powstałych w Federacji z naruszeniem w/w reguł, jak i również organów dyscyplinarnych uprawnionych do orzekania w/w sprawach, ich kompetencji, trybu postępowania oraz rodzajów kar.
- Ustalenie jednolitego i spójnego dla wszystkich członków Federacji wymagań egzaminacyjnych na poszczególne stopnie szkoleniowe i mistrzowskie.
- Wyznaczenie egzaminatorów Federacji do przeprowadzania egzaminów na stopnie szkoleniowe i mistrzowskie powoływanych na okres 1 roku.
- Określenie zasad na jakich mogą być przyznawane stopnie instruktorskie i honorowe.
- Określenie trybu i zasad przyznawania stopni szkoleniowych, mistrzowskich, instruktorskich i honorowych w karate tsunami.
- Określanie zasad na jakich mogą być zaskarżane decyzje dyscyplinarne lub regulaminowe w przypadku:
a) wykluczenia ze związku klubu, zawodnika, sędziego, działacza lub ich dożywotniej dyskwalifikacji,
b) pozbawienia zawodników lub klubu tytułu Mistrza Polski, Województwa, Regionu, itp.
c) zakazu reprezentowania systemu tsunami w pokazach i zawodach krajowych oraz międzynarodowych. - Organizowanie współpracy i wzajemnej pomocy członków Federacji.
- Prowadzenie działalności integrującej członków Federacji.
- Pozyskanie środków finansowych dla działalności statutowej.
- Inne działania realizujące cele statutowe Federacji.
- Ustalenie wzorów dyplomów, zaświadczeń i innych dokumentów jednolitych dla wszystkich podmiotów Federacji niezbędnych realizacji zadań statutowych.
§ 8
Federacja celem realizacji swoich statutowych zadań może powołać inne organizacje lub przystąpić do innych organizacji w granicach prawem dopuszczonych.
§ 9
Członkostwo:
- Członkiem Federacji może zostać klub, który jest stowarzyszeniem kultury fizycznej i działa w systemie tsunami.
- Członkiem wspierającym może być:
a) inny klub niż wymieniony w ust. 1
b) inne osoby prawne i jednostki organizacyjne, których celem jest działalność w zakresie kultury fizycznej.
§ 10
- Członkostwo Federacji nabywa się przez przyjęcie kandydatury przez Prezydium Zarządu Federacji zwykłą większością głosów w drodze uchwały na podstawie pisemnego wniosku kandydata.
- Wymagany jest 3-miesięczny okres próbny w celu stwierdzenia i sprawdzenia sposobu prowadzenia jednostki.
- Wniosek przystąpienia do Federacji musi zostać zaopiniowany przez wyznaczonego delegata,, który sprawdza właściwe prowadzenie jednostki i jej potencjał organizacyjno-szkoleniowy.
§ 11
Prawa i obowiązki członków Federacji
- Członkowie Federacji mają prawo uczestniczenia w życiu Federacji, a w szczególności prawo do:
a). czynnego i biernego prawa wyborczego,
b). wnioskowania we wszystkich sprawach dotyczących celów i funkcjonowania Federacji,
c). posiadania aktu członkostwa,
d). korzystania w swojej działalności z rekomendacji, gwarancji i opieki Federacji,
e). korzystania nieodpłatnego z urządzeń, poradnictwa i obsługi prawnej, które Federacja stawia do dyspozycji członków,
f). korzystania z innych możliwości, jakie stwarza swoim członkom Federacja. - Członkowie Federacji zobowiązani są do:
a). przyczyniania się w swoich działaniach do wzrostu roli i znaczenia Federacji,
b). dbania o jej dobre imię,
c). czynnego realizowania celów Federacji,
d). przestrzegania postanowień statutu i powszechnie obowiązującego prawa,
e). regularnego opłacania składki członkowskiej,
f). regularnego uiszczania opłat egzaminacyjnych i sportowych. - Swoje prawa i obowiązki członkowie Federacji realizują bezpośrednio lub poprzez swoich przedstawicieli.
§ 12
Członkostwo wspierające
- Członkiem wspierającym można zostać poprzez złożenie oświadczenia woli kandydata Zarządowi Federacji, który podejmuje w tej kwestii stosowną uchwałę.
- W takim samym trybie następuje ustanie członkostwa wspierającego.
- Formę i rodzaj wspierania Federacji członkowie wspierający ustalają z Prezydium Zarządu Federacji.
- Członkowie wspierający mogą korzystać z praw określonych w §11 ust. 1, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego.
§ 13
Skreślenie z listy członków i członków wspierających następuje na skutek:
- Pisemnej rezygnacji złożonej do Zarządu Federacji.
- Likwidacji bądź postawienia członka w stan upadłości.
- Wykluczenia w drodze uchwały Zarządu Federacji podjętej w wyniku:
a). prowadzenia przez członka działalności sprzecznej ze statutem oraz uchwałami Zarządu Federacji,
b). nieusprawiedliwionego niebrania udziału w pracach Federacji,
c). zalegania z opłatą składki członkowskiej przez okres trzech miesięcy.
Zarząd informuje członka i członka wspierającego o wykluczeniu z Federacji w formie pisemnej w terminie 14 dni od dnia powzięcia uchwały. W tym samym terminie Federacja informuje o tym fakcie pozostałych członków.
§ 14
Od uchwały Zarządu w przedmiocie wykluczenia z Federacji członkowi i członkowi wspierającemu przysługuje prawo odwołania do Komisji Rewizyjnej. Odwołanie to można wnieść w terminie 14 dni od doręczenia decyzji.
Rozdział II
Władze Federacji
§ 15
Władzami Federacji są:
- Walne Zgromadzenie Członków (w skrócie WZC).
- Zarząd Federacji (w skrócie ZF).
- Prezydium Zarządu Federacji (w skrócie PZF).
- Komisja Rewizyjna (w skrócie KR).
§ 16
Kadencja wszystkich władz Federacji trwa 4 lata.
§ 17
Uchwały wszystkich władz Federacji zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, jeżeli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej.
§ 18
Walne Zgromadzenie
- Walne Zgromadzenie jest najwyższą władzą Federacji.
- Walne Zgromadzenie zwołuje Zarząd Federacji co najmniej jeden raz w ciągu trwania kadencji lub częściej na pisemny uzasadniony wniosek co najmniej 1/3 członków Komisji Rewizyjnej lub Zarządu Federacji bądź na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Federacji. O terminie miejsca i propozycji porządku obrad Zarząd powiadamia wszystkich członków i członków wspierających listami poleconymi lub w inny skuteczny sposób na co najmniej 14 dni przed planowanym terminem obrad.
- W podanej informacji dotyczącej terminu Walnego Zgromadzenia należy wyznaczony drugi termin zebrania, które może odbyć się w dowolnym czasie.
- Dla skuteczności obrad w Walnym Zgromadzeniu musi uczestniczyć co najmniej połowa członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie. W drugim terminie obrady są skuteczne bez względu na liczbę uczestniczących.
- W Walnym Zgromadzeniu mogą uczestniczyć członkowie wspierający Federacji z głosem doradczym oraz zaproszeni goście i przedstawiciele organu nadzorującego Federację.
- Do kompetencji Walnego Zgromadzenia należy m.in.:
a). uchwalanie programu działania Federacji,
b). uchwalenie regulaminów Komisji Rewizyjnej, Zarządu i Prezydium Zarządu,
c). rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
d). uchwalenie regulaminu obrad Walnego Zgromadzenia,
e). udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
f). wybór członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
g). uchwalenie zmian statutu,
h). podejmowanie uchwał w sprawie powoływania przez Federację innych organizacji,
i). podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Federacji,
j). rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu i Komisji Rewizyjnej wniesionych przez członków Federacji,
k). rozpatrywanie skarg członków Stowarzyszenia na działalność Zarządu,
l). szczegółowe prawa i obowiązki członka i zawodnika Federacji,
m). zasad odpowiedzialności dyscyplinarnej i trybu postępowania dyscyplinarnego. - Uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów.
- Zmiana statutu, odwołanie Prezesa, członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz rozwiązanie Federacji wymaga większości 1 głosu przy obecności co najmniej połowy członków Federacji w I terminie i bez względu na liczebność w II terminie.
- Każdy z członków ma jeden głos.
§ 19
- Zarząd Federacji składa się z 7 do 11 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie.
- Zarząd składa się z: Prezesa, wiceprezesów, sekretarza generalnego oraz pozostałych członków.
- Prezesa, 2 wiceprezesów i sekretarza generalnego wybierają w drodze głosowania ze swego grona członkowie Zarządu.
- Kadencja Zarządu Federacji trwa 4 lata.
- Zarząd konstytuuje się na pierwszym zebraniu po wyborach.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a). przyjmowanie nowych członków Federacji,
b). reprezentowanie Federacji na zewnątrz i działanie w jej imieniu,
c). kierowanie bieżącą pracą Federacji,
d). zwoływanie Walnego Zgromadzenia,
e). ustalanie wysokości składek członkowskich,
f). ustalanie zasad i trybu zmiany przynależności do klubu zawodnika,
g). uchwalenie zasad organizacji współzawodnictwa sportowego oraz składu reprezentacji tsunami,
h). nadawanie klubowi mocy uprawniającej do udziału we współzawodnictwie sportowym,
i). powoływanie Komisji Regulaminowej i uchwalanie regulaminu ich działania,
j). ustalanie warunków, jakie należy stworzyć sędziemu oraz reguł technicznych zawodnikom,
k). opiniowanie zasad przyznawania i pozbawiania uprawnień do udziału z zawodach zawodników,
l). uchwalenie szczegółowych praw i obowiązków zawodników,
m). uchwalenie zasad przyznania lub pozbawienia uprawnień sędziego,
n). ustalanie terminów i wysokości opłat za egzaminy szkoleniowe i mistrzowskie oraz wysokości opłat sportowych innego typu,
o). pozyskiwanie środków do działalności statutowej. - Do Zarządu należą wszystkie uchwały nie zastrzeżone dla innych władz Federacji.
- Zarząd Federacji przedstawia członkom Federacji roczne sprawozdanie finansowe w terminie 30 dni od zatwierdzenia przez Komisję Rewizyjną.
§ 20
Prezydium Zarządu
- Prezydium Zarządu wybierane jest przez Zarząd Federacji.
- W skład Prezydium wchodzą: Prezes Zarządu, wiceprezesi i sekretarz generalny.
- Do kompetencji Prezydium należy kierowanie bieżącą pracą Federacji pomiędzy posiedzeniami Zarządu.
§ 21
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej.
- Komisja Rewizyjna składa się z 3 do 5 członków.
- W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi: przewodniczący, sekretarz i członkowie komisji.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a). kontrola bieżącej pracy Federacji, gospodarki finansowej i zatwierdzanie sprawozdań rocznych,
b). składanie wniosków w przedmiocie absolutorium na Walnym Zgromadzeniu,
c). występowanie z wnioskiem o zwołanie Walnego Zgromadzenia.
§ 22
W razie zmniejszenia się składu władz Federacji wymienionych w § 15 w czasie trwania kadencji, uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze ich kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę organu.
Rozdział III
Rozstrzyganie sporów
§ 23
- Nad przestrzeganiem regulaminu dyscyplinarnego czuwa trzyosobowa Komisja Dyscyplinarna.
- Komisję Dyscyplinarną powołuje Zarząd Federacji w terminie 30 dni po wyborach władz na okres 2 lat lub w terminie 30 dni po ustaniu kadencji poprzedniej komisji.
§ 24
- Do kompetencji Komisji Dyscyplinarnej należy orzekanie w sprawach związanych z:
a). naruszeniem działalności statutowej,
b). naruszeniem zasad współżycia wewnątrz i zewnątrz Federacji,
c). naruszeniem reguł technicznych dotyczących zgrupowań karate, turniejów, zawodów i imprez sportowych,
d). naruszeniem zasad rzetelnej gospodarki finansowej związanej z pobieraniem opłat za egzaminy inne opłaty sportowe. - Komisja Dyscyplinarna może orzec następujące kary:
a). po uprzednim wyjaśnieniu i uregulowaniu wszelkich zaległości i naprawieniu powstałych błędów nagana na forum Walnego Zgromadzenia z jednoczesnym poinformowaniem wszystkich członków Federacji,
b). zawieszenie klubu lub zawodnika na okres 3 miesięcy w prawach członka Federacji,
c). cofnięcie stopni szkoleniowych: uczniowskich i mistrzowskich oraz stopni instruktorskich i honorowych,
d). cofnięcie uprawnień sędziowskich i zawodniczych,
e). wykluczenie z Federacji,
f). pozbawienie wszelkich tytułów, odznaczeń, nagród, wyróżnień i uprawnień nadanych prawem statutowym,
g). zakaz reprezentowania Federacji w kraju i zagranicą. - Tryb działania komisji:
a). na wniosek lub innej formy zgłoszenia nieprawidłowości wymienionych w § 24, pkt. 1 następuje kontrola placówki przez osobę wyznaczoną przez Prezydium Zarządu Federacji lub wezwanie do złożenia wyjaśnień Zarządowi Federacji związanych z wykazanymi nieprawidłowościami,
b). zebranie dokumentów i materiałów jako podstawę do orzeczenia dyscyplinarnego,
c). wydanie orzeczenia komisji i wskazanie sposobów naprawy powstałych nieprawidłowości,
d). podanie do wiadomości członków Federacji postanowień Zarządu Federacji i Prezydium Zarządu o sposobie realizacji dokonanych postanowień.
Rozdział IV
Postanowienia końcowe
§ 25
- Majątek Federacji powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności oraz ofiarności publicznej.
- Funduszami i majątkiem Federacji zarządza Zarząd.
- Federacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych upoważniony jest Prezes lub Sekretarz Generalny i członek Zarządu działający łącznie.
§ 26
- Federacja rozwiązuje się na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia lub w innych przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Federacji Walne Zgromadzenie określa sposób likwidacji oraz przeznaczenie majątku Federacji.
§ 27
W sprawach nie uregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie postanowienia „Prawa o stowarzyszeniach” oraz „Ustawy o kulturze fizycznej”.